WANDELEN & PELGRIMEREN

DUTCH MOUNTAIN TRAIL

en de Seven Summits
in Zuid Limburg

De Seven Summits zijn de zeven steilste bergtoppen van Zuid Limburg.

De Dutch Mountain Trail is een ruige wandeling van ruim 100 km die de Seven Summits met elkaar verbindt. Loopt van NS station Eygelshoven (Kerkrade) naar NS station Maastricht.

De ruigste en zwaarste wandeltocht van Nederland!

Totaal meters omhoog 1718

Totaal meters naar beneden 1635

Hoopgste punt 321meter

Laagste punt 39 meter

ONZE ETAPPES

1 Bochholtz 24 km (24-09-2021)

2 Vijlen 21 km (01-10-2021)

3 Heijenrath 23 km (08-10-2021)

4 Mheer 21 km (15-10-2021)

5 Maastricht 25 km (23-10-2021)

Totaal 114km

Dag 1  van 5

24 km.

Dag 1

24 september 2021

begin: Eygelshoven NS station

einde: Bochhotz Centrum Bushalte

3. van: EYGELSHOVEN station
  4. naar: BOCHHOLTZ centrum
  5. dag van de week: VRIJDAG
  6. dagtitel: WILHELMINABERG
  7. dagnummer: 1
  8. datum: 24-09-2021
  22. wandelweer: uitstekend
gpx bestand DMT dag 1

Wilhelminaberg

Twee weken geleden het Elfstedenpad. Nu totaal iets anders. Van het ene uiterste in het andere, van noord- naar zuid-Nederland, van totaal vlak naar bijna niets vlak. Het begint vandaag met vroeg opstaan, want we willen ongeveer 25 km lopen. En niet alleen lopen, ook met de auto heen en weer rijden naar Zuid Limburg, zodat we 's avonds thuis kunnen slapen. We hebben van tevoren het OV goed bestudeerd, om ons van het eindpunt (Hier parkeren we de auto) van de dagetappe te verplaatsen naar het beginpunt van de etappe, Station Eygelshoven. Het loopt natuurlijk weer helemaal anders, zoals je dat vaak hebt met het OV. Omleidingen vanwege wegwerkzaamheden in het centrum van Bocholtz. Dus ook de bushaltes zijn verplaatst. Gelukkig verloopt, na even zoeken en navragen alles goed en kunnen we om 10 uur starten met de spannende tocht, met een mooie naam: 'Dutch Mountain Trail'. We weten nog niet of de naam de lading zal dekken. De Wilhelminaberg is het eerste spannende "bultje" dat we in Eygelshoven mogen beklimmen. De route start precies bij het station van Eygelshoven. Maar wie heeft er nu erg in dat er in zo'n toch klein dorp twee  spoorlijnen en twee stations zijn, daar hadden wij echt niet op gerekend. Wij stonden natuurlijk (je raadt het al) op het verkeerde station, toen we uitstapten. Dus wat betekent dat dan. In dit geval bijna 2 km extra lopen naar het juiste stationnetje. Gelukkig loopt vanaf hier alles volgens planning en kunnen we de hele dag lekker doorstappen en genieten van de prachtige natuur die al direct te zien is bij de eerste meters van het parcours. De wilhelminaberg is prachtig. Een stukje natuur dat door de mens is gemaakt op een oude mijnsteenberg. Voor hen die dit pad te zwaar vinden zijn er aan de andere kant van de berg, vanuit landgraaf 508 stalen traptreden (ook geen sinecure).Het stukje langs de Amstelbach, kleine riviertjes op Duits grondgebied, is werkelijk prachtig om langs te lopen. Wel met diverse hindernissen, maar het is te doen. Al met al een mooie eerste kennismaking met de Dutch Mountain Trail. Een afwisselend parcours. Smaakt naar meer.

• DMT dag 1 Wilhelminaberg
  • DMT dag 1
fotoalbum dutch mountain trail dag 1

Dag 2 van 5

21,3 km.

Dag 2

01 oktober 2021

begin: Bochholtz (Bushalte Bochholtzerheide)

einde: Vijlen (Vijlerhof)

3. van: BOCHHOLTZ
  4. naar: VIJLEN
  5. dag van de week: VRIJDAG
  6. dagtitel: GOUDEN RANDJE
  7. dagnummer: 2
  8. datum: 01-10-2021
  18. hoogteverschil: 229
  20. wandelweer: uitstekend/droog/zonnig
gpx bestand DMTdag 02 Vijlen

Dag met een gouden randje

Het weer werkt vandaag erg mee in tegenstelling tot de voorspellingen, die niet zo gunstig waren. Het OV gaat ook voorspoedig. Ik denk dat het komt omdat we nu voortaan op vrijdag onze vaste wandeldag hebben, in het weekend is er minder mogelijk. De reistijden zijn dan vaak aangepast omdat er minder aanbod is. Geen scholieren en ook minder werkverkeer.

Veel afwisseling op deze route. Iets na negenen kunnen we starten in Bochholtz. Ruim 2 km hebben we nodig als aanlooproute en we zitten weer op het juiste spoor, dat ook direkt over Duits grondgebied (Orsbach) gaat. De Schneeberg moet als eerste worden "bedwongen". Mooie vergezichten en die krijgen we vandaag nog diversen te zien. Het hoogste punt op de Schneeberg (265 mtr. boven NAP), is midden in het bos. Hier hangen twee wandelschoenen in een boom om dit punt aan te geven. Een beetje een magere markering voor het hoogste punt vinden wij. Dat wordt anders als we via Aachen, het hoogste punt van Nederland, de Vaalserberg (323 mtr. boven NAP) op wandelen, door prachtige bossen en over mooie paden. Precies om 12.00 uur zijn we op het Drielandenpunt waar vele wandelroutes elkaar kruissen. We zijn niet voor het eerst hier. Ik (Jan) was hier 55 jaar geleden voor het eerst op mijn bromfiets samen met vrienden en nu als bejaarde man te voet. De afdaling van de Vaalserberg gaat makkelijk en gaat door een prachtig natuurgebied. Wat we beiden niet willen missen is een kleine omweg naar het boscafe 't Hijgend Hert in het Vijlener bos. Hier hebben we al zoveel goeds over gehoord, en niet ten onrechte blijkt nu. Een mooier boscafe kennen wij (nog) niet! Wij staan open voor tips. Na deze mooie onderbreking, maken we ons op voor de laatste kilometers van vandaag, naar Vijlen. Ook wel het enige bergdorp (hoogst gelegen dorp in Ned.)  genoemd. Hier staat onze auto op de parkeerplaats van Hotel/Cafe/Restaurant Het Vijlerhof, waar we ons 'etappepilsje' drinken en de inwendige mens versterken. Prachtige locatie. Zeker voor wandelaars en fietsers.

• DMT dag 2 Vijlen
  • DMT dag 2
  • DMT dag 2 Vaals

Fotoalbum Dutch Mountain Trail dag 2 Vijlen

Dag 3 van 5

22,36 km.

Dag 3

08 september 2021

begin: Vijlen (bushalte Mamelis)

einde: Heijenrath (bushalte Heijenrath)

3. van: VIJLEN
  4. naar: HEIJENRATH
  5. dag van de week: VRIJDAG
  6. dagtitel: VERGEZICHTEN
  7. dagnummer: 3
  8. datum: 8 OCTOBER 2021
  20. wandelweer: uitstekend/zonnig/ onbewolkt
gpx bestand dag 03 Heijenrath

Vergezichten

Het KNMI voorspelt een 'mistige' morgen. Vandaag zal het zo blijven tot het middaguur, volgens de voorspelling. Wat wil het geval. We zijn nauwelijks Weert voorbij en het zonnetje begint te schijnen. Dit wordt denken en hopen wij de tweede wandeldag op een rij, dat het KNMI er volledig langs zit met hun voorspelling. En zo geschiedde. Het werd prachtige weer. De zon was er de hele dag.

Dag 3 van de DMT (Dutch MountainTrail), brengt ons vandaag weer op mooie plekken, met prachtige vergezichten. Voor Nederland ongekende hoogtes en soms klimmetjes met stijgingspercentages tot wel 20%. Eigenlijk schamen wij ons een beetje dat we nu pas ontdekken, hoe mooi ons  land is. En dat te weten dat ik (Jan) 35 jaar in Limburg heb gewerkt en nooit eens de moeite heb genomen om de schoonheid van Limburg te ontdekken. Voor alle duidelijkheid, het zijn niet de Pyreneeën in Frankrijk/Spanje, of de Apennijnen in Italië, die wij ook van zeer dichtbij kennen. We zijn trots op onze eigen "bergen"! De DMT geeft ons zeker het gevoel van bergwandelen. Hoewel het eigenlijk geen bergen zijn, maar heuvels.

Berg (landvorm)

Waar ligt de grens tusssen een berg en een heuvel? Bij een berg denken we meestal aan een steile rotsachtige helling die vaak moeilijk te beklimmen is. Een bergtop is vaak spitser dan de ronde top van een heuvel. Hierdoor valt een berg ook meer op in het landschap.

Er bestaat geen vaste definitie tussen een berg en een heuvel. Soms wordt de definitie aangehouden, dat een berg zich meer dan 200 a 300 mtr. boven zijn omgeving verheft.(Wikipedia)

• DMT dag 3 Gulpen vanaf Gulpenberg
  • DMT dag 3 Gulpenberg
  • DMT dag 3

Fotoalbum Dutch Mountain Trail dag 3 Heijenraeth

Dag 4 van 5

21 km.

Dag 4

15 september 2021

begin: Heijenrath (Centrum)

einde: Mheer (Bushalte dorpsstraat)

3. van: HEIJENRATH
  4. naar: MHEER
  5. dag van de week: VRIJDAG
  6. dagtitel:  REGEN
  7. dagnummer: 4
  8. datum: 15-10- 2021
  20. wandelweer: matig/buien/ halfbewolkt
gpx bestand DMT dag 4

Regen

De weergoden voorspellen niet veel goeds voor de wandelaars vandaag. Voormiddag buien! Het weer is nog prima als we aankomen in Mheer, waar we de auto achterlaten in de buurt van de bushalte. Wij hoeven maar 10 minuten te wachten en de bus staat voor onze neus. Nog even navragen aan de chauffeur, of de bus werkelijk stopt bij de halte die wij voor ogen hebben en we kunnen plaatsnemen in de grote bus, waar verder nog maar een persoon in zit. Zestien minuten duurt de rit en we hoeven nergens over te stappen. Dus alles valt mee tot nu toe, zelfs het weer. Wij vinden dat het OV in Limburg goed is geregeld. Het blijft de hele voormiddag droog. We genieten wederom van het prachtig glooiende landschap. Iets minder hoogtemeters dan de vorige wandeldag, maar het blijft uitdagend en afwisselend. Even na het middaguur gaat het regenen en niet zo'n beetje ook. We worden flink nat, ondanks dat we ons toch redelijk goed hebben "ingepakt". Alleen de gamaschen (onderbeenbeschermers) hebben we achterwege gelaten. Nu nog spijt van, want onze schoenen zijn twee dagen nat gebleven. We komen onderweg enkele keren een man en vrouw (broer en zus) uit Heijenrath tegen, waarmee we e.e.a. uitwisselen over de route. Zij lopen door tot aan het voetveer over de Maas, want dat is maar een paar km verder volgens hun. Wij dachten, dat het minstens nog 15 km stappen was tot aan de Maas, maar dat kunnen we mis hebben. We zijn er verder niet over in discussie gegaan, maar een half uur nadien troffen we het stel in hetzelfde Café, waar wij van ons "etappepilsje" zaten te genieten. Ze hadden zich toch vergist zeiden ze en waren daarom teruggekomen naar Mheer. Het zou nog 20 km zijn tot aan het veerpont en dat vonden ze, net als wij, teveel voor deze dag. Volgende week gaan wij en ook zij, op pad voor de laatste etappe van de DMT. Volgens velen de pittigste van de DMT ! Dat maakt ons nieuwsgierig.

• DMT dag 4
  • DMT dag 4 Voeren
fotoalbum Dutch Mountain Trail dag 4 Mheer

Dag 5 van 5

25 km.

Dag Zaterdag

23 september 2021

begin: Mheer (Dorpsstraat)

einde: Maasticht (NS Station)

3. van: MHEER
  4. naar: MAASTRICHT
  5. dag van de week: ZATERDAG
  6. dagtitel: DE EINDSTREEP
  7. dagnummer: 5
  8. datum: 23-10- 2021
  20. wandelweer: uitstekend/droog/licht bewolkt/ later zonnig
gpx bestand dag 05 Maastricht

De Eindstreep

Vandaag gekozen om met het OV naar Maastricht te reizen. Omdat de parkeerkosten voor een hele dag in Maastricht er ook niet om liegen. Eigenlijk hadden we wel een pechdag, omdat juist in dit weekend er omleidingen waren. Dit vanwege werkzaamheden aan het spoorbaan traject, Eindhoven - Roermond.  Er waren autobussen ingeschakeld om de knelpunten te omzeilen. Dat gaat goed, maar het kost wel veel extra tijd.

Uiteindelijk staan we dan om 11 uur in de startblokken en kunnen we beginnen aan de laatste 25 km van de Oo, zo mooie Dutch Mountain Trail (DMT). Een compliment aan de routemakers van deze mooie tocht.

Eigenlijk is 11 uur vrij laat om te beginnen aan een wandeltocht van 25 km, met hindernissen zoals modderpaden en klimpartijen. Als je dan onderweg ook nog 87 foto's maakt wordt het toch wel een pittig dagje. Maar het is het allemaal waard vinden wij. Er zijn vandaag veel wandelaars op de been. Komt waarschijnlijk omdat het weekend is en ook nog eens herfstvakantie. Zo komen we bijvoorbeeld de  moeder tegen met twee jonge kinderen (6 en 9 jaar), die wij al een hele week volgen op hun tocht. Dit was mogelijk omdat ze regelmatig een bericht plaatste op de DMT facebookpagina, over hun belevenissen op de DMT. Petje af voor dit jonge gezinnetje. Lijkt ons een zware opgave, zeker als je dan ook nog wilt overnachten in een klein trekkerstentje.  Het is toch mooi als je ze dan nog toevallig ontmoet.

Het werd een prachtige dag. We hadden de tocht voor vandaag speciaal een dag later gepland omdat het de laatste dagen erg veel geregend heeft. Dan moet je hier eigenlijk niet zijn om te wandelen op en over de heuvels en de glibberige holle wegen. Dit vanwege de limburgse klei (löss).

De klauterpartij op de Observant (hoogste punt van de St. Pietersberg) was niet gemakkelijk, maar te doen. Er is eventueel ook een alternatief pad, voor als het weer echt te slecht is. De kers op de taart voor vandaag is toch wel de mergelgroeve van de ENCI. Niet dat we deze voor de eerste keer zien, maar het blijft prachtig. Zeker nu je sinds de sluiting van de Enci sept. 2020 ook werkelijk door dit gebied mag wandelen. We hebben de dag leuk af kunnen sluiten in het centrum van Maastricht en kunnen met zeer veel voldoening terugkijken op alweer een prachtige wandeling met buitenlandse allure.

Op naar het volgende pad: Het Brabants Vennenpad 258 km.

• dag 5 DMT Maastricht ENCI groeve
  • dag 5 DMT Maastricht
  • dag 5 DMT Maastricht ENCI meer
  • dag 5 DMT Maastricht ENCI grotten
  • Dag 5 DMT Maatrich ENCI grotten