WANDELEN & PELGRIMEREN

BERCETO - FLORENZE

2018

BESCHREVEN DAGEN OP DEZE PAGINA

01.  Pisa (Reisdag naar Pisa)

02a. Berceto Tosc. (Reisdag)

02b. Passo della Cisa 6km

Galenno Florenze 85 km

Totaal 253 km

En ja hoor!!

Inmiddels 4 jaar later(2018) gaan we terug naar Italië. Het zit ons toch niet helemaal lekker dat we vanwege het noodweer (op aandringen van een berghutbeheerder in de Apennijnen, Refugio Sarzana, 2014) enkele etappes van onze voetreis naar Rome hebben overgeslagen .

Het is niet praktisch om voor een paar dagen wandelen naar Italië te reizen, dus hebben we besloten om er een langere tocht van te maken. We volgen voor een groot gedeelte de Francigena (Om precies te zijn van Berceto naar Galenno). In Galenno verlaten we de Francigena en volgen onze "eigen" route. Door ons gedoopt tot "Toscaanse route". Deze loopt van Galenno naar Florence.

Totaalafstand  Berceto Florenze is 253 km. (Berceto Galenno 168 en Galenno Florenze 85km) Deze "Toscaanse route" is een prima verbindingspad om vanaf de Francigena een aansluiting te maken op de Franciscaanse Voetreis. (Florenze-Rome)

Maandag 26 maart 2018,

dag 82a, Reisdag 1,

Van Eindhoven Airport naar Pisa Airport.

Schoonzoon Jan haalt ons thuis op om 9.30 uur en brengt ons naar het vliegveld. Wat een gedoe dat inchecken, zelfs onze wandelschoenen moesten uit, op de band plaatsen voor een Scan. Ik word er ook nog eens uitgepikt voor een extra controle (kennelijk geen betrouwbaar gezicht.) Ik moet een gedemonteerd zakmes en een blikopener achterlaten. De vlucht verloopt verder voorspoedig. Om 16.00 uur zijn we in Pisa. We krijgen een leuke e-mail van ons gastadres, waar we zouden verblijven tijdens de 4 daagse van Nijmegen. Maar helaas dit  kan voor ons dit jaar niet doorgaan, omdat ik dan herstellende ben van een buikoperatie.

Het is leuk om na 20 jaar weer eens in Pisa te zijn. we leren nu ook de binnenstad kennen. Om 21.30 uur zijn we in ons hotel, waar we nog een kopje koffie drinken en dan naar bed!

Wandeldag: 01 van 11.

13.7  gr.C.

10.0  gr.C.

xxxxx

Dinsdag 27 maart 2018, dag 82b, Reisdag 2, etappe1 Van Pisa Airport naar Berceto (par)- Berceto (tosc) 4 uur reizen 6 km wandelen.

Na een heerlijk ontbijt in een koffiebar, op naar het station. Hier moeten we twee uur wachten op een goede aansluiting naar Berceto (par) . Er zij nl. twee Berceto's. We moeten uiteindelijk in Berceto  tosc. (tosc. is de afkorting voor Toscane) terecht komen. Na ruim een uur reizen, komen we in Berceto aan. Het is meer een gehucht dan een dorp, maar wel met een treinstation. Volgens de plaatselijke hotelier is er geen busverbinding meer  naar het andere Berceto! Als we twee uur wilden wachten konden we met de kok van een restaurant meerijden naar Berceto waar hij woonde. Dat is even boffen! Geen kok meer gezien. Uiteindelijk kwam er toch nog iets aanrijden wat op een Taxibusje leek. Ja hoor, laatste rit. We konden mee. Om vier uur in de middag kunnen we uiteindelijk aan onze wandeling beginnen. Uit ervaring weten we dat de eerste wandeldag kort moet zijn omdat er vaak van alles anders loopt dan gepland. Vandaar dus dat we maar 6 km wandelen. Flink klimmen, maar het verloopt goed. Om 18.00 uur zijn we op onze bestemming. Ostello Passo Della Cisa midden op de bergpas. Het Ostello dat we voor deze nacht hebben gereserveerd ziet er verlaten uit. Gelukkig hadden we twee tel. nummers. Een uur gewacht en nog maar eens gebeld, geen gehoor!! Nu alleen een hoop gebrabbel op het antwoordapparaat.

Even tel. kontakt  gezocht met het thuisfront. (ook niet bereikbaar.)Tja wat doe je dan op een bergpas in de sneeuw en het begint al donker te worden. 112 bellen dan maar!! En jawel, we worden geholpen. Een mederwerker  van 112 (Italiaan) heeft diverse malen contact  proberen te zoeken met de hosteleigenaar. Ieder half uur mocht ik hem bellen om de stand van zaken te horen. En ja hoor, het was inmiddels al pikkedonker, we zouden opgehaald worden door de bewuste hotelier. De lachende man, die ons helemaal was vergeten , dropte ons vervolgens bij een bevriende B&B in Berceto, 50 mtr. vanaf de plek waar we vanmiddag zijn begonnen aan onze trip. Dus na 5 uur ploeteren weer op de plek waar we waren begonnen, maar wel lekker geslapen.Uiteindelijk met deze goede man de afspraak kunnen maken, dat hij ons de volgende morgen op zal komen halen en ons weer opnieuw naar de Sisa pass zal brengen, op de plek waar we gisteren zijn gestrand.

Wandeldag: 02 van 11.

17.4  gr.C.

10.8  gr.C.

xxxxx

Woensdag 28 maart 2018 dag 82c, etappe2 Van Ostello Passo Della Cisa naar Pontremolie24km.

Exact 8.30 uur, afgesproken tijd (Knap voor een Italiaan), stond de lachende man voor ons B&B in Berceto en dropte ons 6 km  verder op de afgeproken plek. De wandeling van 24 km afdalen bracht ons 1000 mtr. lager naar Pontremolie. Een prachtig stadje inToscane. Om half drie waren we al bij ons B&B, waar we zeer gastvrij werden ontvangen. De was werd gratis voor ons gedaan. Na een toeristische wandeling door het stadje, hebben we de dag afgesloten met een heerlijk diner. We dachten dat dat wel mocht na zo'n ontstuimige dag als gisteren. Om 22.00 uur lagen we al weer lekker te slapen.

Wandeldag: 03 van 11.

18.1  gr.C.

11.4  gr.C.

xxxxx

Donderdag 29 Maart 2018 dag82d, etappe 3 van Pontremolie naar Aulla 25km.

Gestart in de regen. Vandaag alleen maar regen en mist, goed parcours. Het weer bleef slecht tot we in Aulla aankwamen. De route was mede door de regenval erg saai. Het regende zo hard dat het wisselen van de batterij in de GPS problemen opleverde. Tot overmaat van ramp viel ook nog de chip met kaartgegevens uit het apparaat op het natte wegdek. Na een half uur drogen in een portiek van een gemeentelijk gebouw, bleek de chip weer te werken. In Aulla aangekomen, liepen we vrijwel direct  tegen het hotel aan, dat we voor ogen hadden. De boeking via Booking.com lukte niet, dus dan maar op de bonnefooi naar binnen. En jawel hoor! Ze wilden ons eerst nog 10 euro meer laten betalen, maar dat ging na enig overleg toch  niet door. Iedereen het zijne dachten wij.

Wandeldag: 04 van 11.

16.7  gr.C.

13.2  gr.C.

xxxxx

Vrijdag 30 Maart 2018 dag 82E etappe 4 van Aulla naar Sarzana 19km.

Leuke wandeling vandaag, iets meer klimmetjes dan we hadden verwacht. Deze keer mooi weer met schitterende vergezichten. Bij een Nederlander op de koffie geweest. Hij hoorde ons in zijn moedertaal pratend voorbij komen en riep zijn landgenoten terug voor een kopje koffie. Hij woont nu (na een mislukt huwelijk), sinds 6 jaar in Sarzana en heeft het er erg naar zijn zin. Hij vertelde ons o.a. dat je in deze streek nauwelijk merels tegen komt, omdat ze als lekkernij op de menukaart staan. Morgen hebben we eigenlijk een traject van 36 km voor de boeg. Deze etappe gaan we inkorten vanwege het slechte weer dat voorspeld is. We delen hem op in een etappe van 22 en een van 16 km. Vandaag hebben we ook al de overnachtingen kunnen boeken voor de komende 3 dagen. In het weekend is het lastiger om te boeken, omdat vele kleine zaakjes gesloten zijn.

Wandeldag: 05 van 11.

20.5  gr.C.

12.6  gr.C.

Zaterdag 31Maart 2018 dag82F etappe 5 van Sarzana naar Massa 22km

Het was eigenlijk vandaag 36 km vanwege het slechte weer ingekort naar 22km. driekwart van de dag hebben we zoals voorspeld weer door de regen gelopen (Bedankt Toscane, het was 4 jaar geleden ook al zo, maar dan 1000 meter hoger in de bergen!)

We slapen in een hostel in het plaatsje Massa.Morgen een makkelijke dag 16km

23.8  gr.C.

17.9  gr.C.

Zondag 1 April 2018 dag 82G etappe 6 van Massa naar Pietrasanta 18km

De Zon en de Zee!! Een prachtige wandeldag met in Prato,  aan de rechterkant zicht op Zee en aan onze linkerzijde de bergen. De bergen waarop we 4 jaar geleden zijn gestrand wegens het slechte weer. Nu is het genieten, maar ja, nu lopen we ook bijna 1000mtr. lager in een stralend zonnetje. Pietrasanta is een prachtig oud stadje. Even buiten het stadje hebben we ons B&B, met nog een leuk restaurant in de buurt, wat wil je nog meer. Onze gastvrouw doet nog even boodschappen zodat ze ons morgen ( Pasen) een heerlijk lunchpakket mee kan geven.

Wandeldag: 07 van 11.

31.9  gr.C.

18.1  gr.C.

xxxxx

Maandag 2 April 2018 dag 82 H etappe 7 van Pietrasanta naar Lucca 35km Vandaag veel km. gemaakt (35),het was gelukkig heel mooi weer. Voor het eerst 21 graden. We slapen vannacht in het ommuurde stadje Luca. Gezellig druk. Bij het B&B in Lucca waren ze niet bereikbaar per telefoon, niet per e-mail, en de deurbel deed het niet. Toen we dan toch uiteindelijk binnen waren ,deden ze er heel lakoniek over. Ze hadden sinds kort nieuwe tel. nummers zeiden ze. Op de kamer bleek ook nog eens de wifi code niet te kloppen (een code van wel 20 tekens en cijfers). Nadien in een leuk restaurant toch nog een fijne avond gehad.

Wandeldag: 08 van 11.

23.7  gr.C.

16.6  gr.C.

xxxxx

Dinsdag 3 April 2018 dag 82I  Etappe9 van Lucca Naar Galenno  24 km De Laatste dag op de bekende wandelroute Francigena . Vandaag niet veel goeds over de schoonheid van de route, saaie wegen en veel industriegebouwen. Hier zitten we in het centrum van het marmer gebied.  De zeer

Wandeldag: 09 van 11.

3.0  gr.C.

12.5  gr.C.

xxxxx

Woensdag 4 april 2018 dag 82j Etappe 10 Van Galenno naar Vinci 25km.

Nu we de Historische wandelweg hebben verlaten om richting Florence  te wandelen wordt ons door behulpzame Italianen nageroepen dat we echt op de verkeerde weg lopen en dat dit niet de Francigenia is. We moesten diverse malen uitleggen, dat we perse niet meer op de  Francigina wilden lopen, maar richting Florence wilden. Dan liepen we ook fout zeiden ze want deze weg zou door de bossen gaan. Dan zaten we dus toch goed, want we willen zoveel als mogelijk op onverharde wegen lopen. We vragen ons wel eens af of dat met dit slechte weer een verstandige keuze is. Modder', klei en andere blubber, viel ons vandaag ten deel. Maar we zijn niet getreurd. Het zit allemaal in het pakket hoorden wij eens van een oude langeafstand wandelaarster. Toch nog 25 km volgemaakt en 7 uur onderweg geweest. Inclusief de tijd die we kwijt waren om bruggetjes te bouwen over overspoelde stukjes wandelpaden.

Wandeldag: 10 van 11.

25.1  gr.C.

16.5  gr.C.

xxxxx

Donderdag 5 april 2018 dag 82k Etappe 11 van Vinci naar Signa 25 km.

Mooie wandeldag. Eens een keertje geen plensbuien!! Veel klimmetjes en toch weer 25 km op de teller. Morgen alweer de laatste wandeldag. Is maar een korte route.

Wandeldag: 11a van 11.

25.9  gr.C.

19.8  gr.C.

xxxxx

Vrijdag 6 april 2018 dag 82k Etappe 12 Florence naar Basilica di Santa Croce  17km

Laatste wandeldag.Top dag vandaag.Stralende zon!! Erg genoten van de wandeling door de stad met gezellige straten en pleinen. We overnachten in een leuk hotel 150 meter vanaf de Baseliek. Morgen nog een halve dag van de Stad genieten en dan met de trein naar Pisa voor de terugvlucht a.s. zondag naar Eindhoven.

Wandeldag: 11b van 11.

22.0  gr.C.

16.9  gr.C.

xxxxx

Zaterdag 7 april 2018 dag 82L Afsluiting in Forence. Hoofdstad van Toscane 8km.

Vandaag een vakantiedagje in Florence. Eerst met voorrang in de  sacristie van de grote kathedraal uitgenodigd (alle pelgrims genieten dat voorrecht) , om daar ons pelgrimspaspoort te laten stempelen. Daarna de stad verder bezichtigd en enkele terrasjes gepikt. Toch nog weer 4 km door de stad gewandeld. Namiddag zijn we op de trein naar Pisa gestapt en hebben daar ook nog een ruim 4km rondgelopen. Dat brengt het totaal van de Toscanetrip op 253 KM. We overnachten in het zelfde hotel als bij de aankomst in Pisa, 12 dagen geleden. We werden direct herkend! "Hotel modern" maar het was alles behalve modern. Morgen komen Zoon Jac en Lucia ons ophalen op Eindhoven Airport

Wij zijn superblij dat we dit traject  hebben opgepakt, de cirkel is rond. Al was het, gezien het weer, niet altijd glorie. Dit is de ultieme afronding van onze Rome voetreis.....

overige FOTO'S Berceto - Florenze

Bekijk hier onze andere wandelingen